عکاسی از محصولات
عکاسی از محصولات ؛ در هنر بازاریابی، عکاسی و تبلیغات تصویری موضوع بسیار مهمی محسوب میشود. طبق آمار و بررسیهای انجام گرفته، در مورد ۹۳ درصد از مشتریان، عکسهای تبلیغی، یکی از فاکتور های مهم برای تصمیمگیری در مورد یک کالا محسوب میشود. هرچند کسب مهارت و توانمندی در صنعت عکاسی تبلیغاتی، وابسته به تجربه افراد است، اما بکارگیری برخی نکته ها و ترفندهای عکاسی، تاثیر زیادی در جذابیت عکسهای تبلیغاتی که ما از کالاهایمان میگیریم، دارد. برای اینکه بتوانید مانند حرفهایها عکس بگیرید باید به نکات و آیتمهای متعددی توجه کنید که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم. با بازار وای ما و ترفندهای عکاسی از محصولات همراه باشید :
مهمترین ترفندهای عکاسی از محصولات

از نور مناسب در عکاسی استفاده کنید:
بطور خلاصه باید گفت که عکاسی یعنی ثبت نور بر یک صفحه یا یک پرده مخصوص! بنابراین، هر چه نور محیطی که در آن عکاسی میکنیم مناسبتر، کافی و طبیعی باشد و درک نور در عکاسی، تصویر و عکس بهتر و جذابتری خواهیم داشت که به طور حتم این موضوع، تاثیر مستقیم در میزان فروش کالا و محصول ما خواهد داشت.
بدون وجود یک منبع نور مناسب، نه کالا، نه پس زمینه و نه محیط، ابدا به صورتی که در واقعیت نمود دارند، در عکس نشان داده نمیشوند. اگر در زمان عکاسی، نور مناسبی وجود نداشته باشد، یک بکگراند سفید رنگ، به جای سفید، به صورت خاکستری در تصویر دیده میشود و این یک فاجعه برای فروش محصول تجاری است!
در زمینهی عکاسی از محصول و در انتخاب نور، دو گزینه در پیش روی شماست:
استفاده از نور طبیعی و یا استفاده نور استودیو
نوع محصول، هدف و دلیل عکاسی، صحنه و پسزمینه کار، عواملی هستند که به شما در انتخاب نوع نورپردازی یاری میرسانند. نور طبیعی، برای مواردی مانند عکاسی از خوراکیها، افراد، لباس، گلها و چیزهایی از این دست، مناسبتر است. اگر در فضای داخلی عکاسی میکنید، سعی کنید محصول را نزدیک پنجره قرار دهید و خودتان، رو به پنجره بایستید تا بیشترین نور طبیعی ممکن را از طریق پنجره دریافت کنید. اما اگر در محیط بیرونی و فضای آزاد عکاسی میکنید، وقت مناسب برای عکاسی، صبح زود یا عصر میباشد. در واقع شما باید زمانی عکاسی کنید که خورشید در آسمان نیست! در غیر این صورت و اگر در زمانی که خورشید در آسمان قرار دارد، اقدام به عکاسی کنید، مقدار زیادی نورهای خیرهکننده و منعکس شونده در عکستان ظاهر شده که از کیفیت تصویر نهایی میکاهند.
برای عکاسی از محصولات و کالاهایی که بیشتر در محیطهای داخلی کاربرد دارند، مانند وسایل آشپزی یا اشیایی که جزئیات کوچکی دارند، مانند محصولات هنری و برخی صنایع دستی، نورپردازی مصنوعی در محیط استودیو ترجیح داده میشود.
از سه پایه استفاده کنید :
شاید تصور کنید سه پایه اهمیت زیادی در عکاسی تبلیعاتی از محصولات ندارد! اما واقعیت این است که کیفیت و وضوح تصویر، با وجود سه پایه بسیار متفاوت خواهد بود. نیاز نیست سه پایهای که برای استفاده تهیه میکنید، خیلی گران قیمت باشد؛ حتی یک سهپایهی معمولی نیز، وجودش برای اجتناب از لرزشهای ناخواسته دست لازم است.
اجتناب از تار شدن عکس، یکی دیگر از الزامات عکاسی حرفهای است که این آیتم نیز به راحتی با استفاده از یک سه پایه قابل کنترل است. شک نکنید که نتیجه نهایی عکس، ارزش وقت گذاشتن چند دقیقهای برای تنظیم سه پایه و دوربین را دارد!
با تصور ویرایش، عکس بگیرید:
ویرایش، یک ابزار سودمند در دست عکاس و یا ویرایش کننده عکس است که به وسیلهی آن قادر خواهید بود با ایجاد تغییرات کوچک در عکس اصلی، بر روی برخی آیتمهای مهمتر تاکید کنید. اما نباید تصور کنید با ویرایش میتوانید، معجزه کنید و میتوانید هر آشفتگی را در عکس، از بین ببرید!
از این پس، به ویرایش به عنوان یک ابزار کمکی که قرار است به شما کمک کند، فکر کنید.
در مورد ویرایش عکس آموزش ببینید:
اگر میخواهید عکسها را ویرایش کنید، بهتر است این کار را به صورت حرفهای انجام دهید. در یک کلاس آموزشی ادیت عکس و فیلم شرکت کنید. یا دستکم، از هزاران فیلم و مطلب آموزشی که در دنیای اینترنت وجود دارد، بهره بگیرید.
سعی کنید دانش خود را در این زمینه گسترش دهید.
از برندهای مورد علاقهتان الهام بگیرید:
بد نیست گاهی با نگاه کردن به دیگران، الهام بگیریم. طبیعتا هر کدام از ما، به یک یا چند برند معروف، علاقه داریم. برای بهبود و ارتقاء در زمینهی عکاسی از محصولات ، میتوانید به تولیدات و عکسهای تبلیغاتی این برندها نگاهی بیندازید و از تکنیک و طراحی آنها در کارهای خود الهام بگیرید.

قانون سهتاییها را بکار بگیرید:
در قانون سهتایی، ما کادر تصویر خود را با دو خط افقی و دو خط عمودی، به صورت فرضی، به ۹ مربع تقسیم میکنیم. طبق این قانون، سوژه نباید در مرکز و کانون این کادر باشد تا تصویر جذابتری از کالا یا خدمات گرفته شود.
بکارگیری قانون سهتای، یک آیتم مهم و پیشرو در زمینهی عکاسی از محصولات محسوب میشود که دانستن آن خالی از لطف نیست
از پایههای ساده برای محصول تبلیغاتی استفاده کنید :
در نظر داشته باشید، مرکز توجه ما در تصویر، باید کالایی باشد که قرار است از آن عکس بگیریم. اگر لازم شد پایهای برای محصول خود قرار دهید، حتما از یک پایه ساده استفاده کنید که توجه بیننده را از کالا و سوژهی اصلی منحرف نکند.
از زویای مختلف محصول یا خدمات عکس بگیرید:
بهتر است از زوایای گوناگون محصول یا خدمات، عکس بگیرید تا بیننده بهتر با کالای شما آشنا شود، همچنین، با انجام این کار، در زمان ویرایش، دست شما برای انتخاب بازتر خواهد بود.
حتما برایتان پیش آمده است که زاویهای را برای عکس گرفتن انتخاب کردهاید و تصورتان این بوده که بهترین زاویه ممکن است؛ اما زمانی که از زوایای دیگر هم عکس گرفتید، مشاهده کردید، تصور اولیه شما اشتباه بوده و زاویهای به جز زاویه اولیهای که انتخاب کردهاید، تصویر جذابتر و مناسبتری را نشان میدهد.
با توجه به مواردی که اشاره شد، حتما از زوایای مختلف و به تعداد کافی از یک محصول عکس بگیرید.
عکس تبلیغاتی شما باید مغهومی و کاربردی باشد:
مهم است که بیننده و مخاطب یک ذهنیت و تصور از کاربرد محصول شما داشته باشد. به بیان دیگر مشتری باید خودش را در حال استفاده و بکارگیری کالایی که در عکس تبلیغ شده ببیند. اگر بیننده نتواند به سادگی خود را در حال استفاده از یک کالا تصور کند چطور باید برای خرید آن محصول اقدام کند؟ معمولا زمانی یک فرد کالایی را خریداری میکند که کاملا مطمئن باشدع داشتن چنین کالایی به نحوی در بالا بردن کیفیت زندگی روزانه او نقش خواهد داشت و یکی از نیازهای همیشگیاش را مرتفع میکند و این چیزی است که شما باید با مفهومی که در عکس خود نشان می دهید به مخاطب القا کنید.
برای نمونه برای یک مخاطب سخت است که با دیدن عکس یک ست مبلمان که در پس زمینه خالی گرفته شده خود را در حال استفاده از این مبل ببیند. پس ضرورت دارد که عکاس تصویر مبل را بصورت کاربردی و در فضای واقعی بگیرد.
تا جایی که ممکن است از پسزمینه ساده و سفید استفاده کنید:
همان طور که در مورد پایه گفتیم، در مورد پسزمینه هم باید به نحوی باشد که سوژهی اصلی را تحت شعاع قرار ندهد. تا جایی که ممکن است از پسزمینه روشن، ساده و سفید بهره بگیرید تا کالایی که قرار است معرفی شود در یک پسزمینهی شلوغ گم نشود.
درست است که در خیلی از موارد ممکن است رنگهای دیگری مانند آبی، صورتی و یا زرد جذابتر باشند اما یک بکگراند سفید رنگ، شما را مطمئن میکند که محصول شما، ستاره و محور تصویر قرار دارد!
جزییات را نشان دهید:
تا جایی که ممکن است جزییات کالا را به طور کامل در عکس به بیننده نشان دهید تا مخاطب ذهنیت بهتری از محصول مورد نظر پیدا کند. برخی از افراد، ذهن خلاقی دارند و میتوانند تصویری سه بعدی و کامل از کالا در ذهن خود تشکیل دهند؛ اما همهی افراد این طور نیستند و هرچه جزییات بیشتری در عکس برای آنها نمایش داده شود، به درک بهتری از کالا میرسند و در مورد خرید آن اقناع میشوند.
بنابراین در نشان دادن جزئیات دستودلباز باشید!
جزییات را نشان دهید

سخن پایانی :
عکاسی از محصولات ، یک مبحث تجاری است و با بازاریابی و فروش در ارتباط است ؛ بنابراین به طور مستقیم، به پول و سرمایهی شما مرتبط خواهد بود. چنانچه نتوانید جلوهی بصری و دیداری باشکوهی را از محصول یا خدمات خود به مشتری عرضه کنید، مانند این است که نتوانستهاید کسبوکار خود را به درستی به مخاطب معرفی کنید و همهی ما میدانیم که در بازار و تجارت پر از رقابت امروز، این مساله به شکست کسبوکار منجر خواهد شد.
پیشنهاد ما این است عکاسی از محصولات را به گروههای حرفهای در این زمینه بسپارید و مطمئن باشید هزینهای که بابت این کار پرداخت میکنید، ابدا هزینهای مازاد نیست و به زودی به جیب شما باز خواهد گشت.
منبع: استودیو نماد
بازدیدها: 36